donderdag 12 april 2012

Wilfried de Jong is de top in interviewland

Een eerder blog geschreven op 7 september 2009 voor HUmedia

Laatste tijd hoor ik steeds vaker de vraag: wie vind jij nou een goede interviewer? Antwoorden liggen voor de hand. Mathijs van Nieuwkerk is een topper. Jeroen Pauw en Paul Witteman zijn ook echt goed in hun vak. Van de radio en de krant schieten de namen niet direct naar boven. Er is echter een naam nog niet genoemd: Wilfried de Jong.

Ik waardeer hem niet alleen enorm vanwege zijn interviews. Zijn stijl vind ik simpelweg ongeƫvenaard. In het programma "24 uur met..." liet hij zien zelfs met de moeilijkste mensen een goed gesprek te kunnen voeren. Paul de Leeuw is een enorme hork om te interviewen. Toch kreeg Wilfried de Jong de echte De Leeuw naar boven. Dit heb ik slechts eenmaal eerder gezien. Rik Felderhof, ook een begaafd interviewer in mijn ogen, deed het in zijn programma Villa Felderhof.

Ik waardeer De Jong ook vanwege zijn prachtige verhalen. In Holland Sport combineert hij deze twee dingen. In gesprekken met grote sportmensen krijgt hij toch het persoonlijke naar boven. Hij laat zien waarom iemand zich zo gek krijgt om vol voor een sport te gaan. De reportage met de lichtelijk aan ADHD-lijdende Erben Wennermars was ook fantastisch. Een goed gesprek is moeilijk met hem, maar door hem ook dingen te laten doen, kwam het hele gesprek los.

Als ik langer nadenk is Wilfried de Jong niet alleen een hele goede interviewer. Hij is bijna de perfecte sportjournalist. De goed bekeken sporten in Nederland kan hij over meepraten. Hij schrijft prachtige verhalen over wielrennen. Daarnaast laat hij zien als columnist in NCR/Next ook nog eens over een goede eigen mening te beschikken. Wilfried de Jong is voor mij een voorbeeld hoe een journalist moet zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten