donderdag 7 maart 2013

'Het ergeren eraan maakt het pas erg'

Ik zit de laatste tijd vaak in de trein. Het meest gebruikte traject door mij is die van Utrecht naar Rotterdam. Vaak hoor ik veel geklaag over het openbaar vervoer, ik vind het allemaal wel meevallen. Er is best wel eens vertraging. Ook valt er, vooral in de winter, soms een trein uit. Maar ik vermaak mij vooral in de trein.

Wanneer ik mij verveel pak ik een krantje en ga die rustig zitten lezen. Nieuws, sport, entertainement, non-nieuws en strips. Daarnaast is er ook genoeg te beleven in zo'n trein. Het observeren van mensen is een soort hobby geworden. Soms vraag ik me af hoe die mensen in hun dagelijkse leven zouden zijn. Een verstrooid persoon die vijf coupés heeft gelopen om met de Volkskrant in zijn eentje te kunnen gaan zitten. Waar dan ook steevast binnen een minuut iemand anders naast zit.

Ik vind het humor. Ik stel me voor dat hij ooit thuis naar 'Ik hou van Holland' is gaan kijken. Een quiz over het vaderland. Dan behoor ik tot de elite. En dat hij dan in de Volkskrant leest dat er nog 2,5 miljoen mensen naar hebben zitten gluren. Vanaf dat moment kijkt hij nooit meer en kraakt hij het volledig af.

Wat ook leuk is om in een trein te doen, is simpelweg naar buiten te kijken. Vervolgens kan je jouw fantasie de vrije loop laten. Zo zag ik van de week een boom aan voor een grazende kameel. Daar achter een net door regen verwend woestijnlandschap dat daardoor in een bloei is gekomen. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat een treinrit niet zo erg is. Het ergeren eraan dat maakt het pas erg.

Published with Blogger-droid v2.0.6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten