maandag 16 december 2013

2013: Mijn fictieboek van het jaar: Arjen Lubach IV

Biografieën, heroïsche verhalen, non fictie en realistische fictie, ik lees het allemaal. Afgelopen jaar ben ik van een aantal boeken dusdanig onder de indruk geraakt, dat ik die met jou wil delen. Dit doe ik in twee stukken; een gaat over het fenomeen sportboek en de andere over fictie. In dit tweede deel behandel ik het fictieboek van het jaar in mijn ogen.

Voor mij is er eigenlijk maar één boek dat absoluut deze titel verdient dit jaar. Schrijver Arjen Lubach is bij het grote publiek natuurlijk bekend van zijn roman Magnus, daarnaast won hij ook de eerste editie van het programma de Slimste Mens, In februari van dit jaar bracht hij een thriller genaamd IV uit. Dit boek draait om de moord op de vader van Elsa Ruys. De karakters worden door Lubach zo geweldig uitgewerkt en de tocht die Elsa maakt, laat je elke keer weer verlangen naar de volgende bladzijde.


Bron afbeelding: https://www.castingnieuws.nl/
Er zijn een aantal karakters in het boek. Elsa is de persoon waar het allemaal om draait. Maar de voortreffelijke bijrollen van andere personages maakt het boek ongekend goed. Tijdens de raadselachtige tocht ontmoet Elsa alle karakters. Robin, een studentje, waar je echt van gaat houden. Maarten van Eck, de televisieprofessor, heeft een mysterieuze en soms wat vage rol. Dit zorgt dat het boek je nog meer meesleept. Het steeds duidelijker wordende rol van Jacob is ook geniaal. Het karakter ontwikkelt zich door tot een hoogtepunt.

Naast het ontwikkelen van de karakters, ontwikkelt de speurtocht naar de reden achter de moord zich ook spectaculair. De bijzonder sterke plots die in het boek verstopt zitten en verwijzingen naar de geschiedenis voegen een extra laag toe aan het boek. Het bouwt de spanning zo ver op en zodra je alles denkt te weten, laat Lubach de boel weer ontploffen. De onthulling wie het karakter IV is en het slot zijn bevredigend. Als lezer leef je eigenlijk vanaf het eerste hoofdstuk toe naar het einde. Het einde wat je hartslag zeker zal doen stijgen.

Ik heb geprobeerd geen spoilers in dit verhaal te stoppen. Puur omdat ik werkelijk iedereen zou aanraden dit boek te lezen. Daarom kies ik uiteraard voor dit boek voor fictieboek van het jaar. Slechts zelden word ik in een fictie verhaal echt meegesleept. Het staat echter zo dicht bij de karakters en de realiteit dat dit niet anders kan. Dit is een groot compliment aan de schrijver Arjen Lubach. Het is hopen dat hij snel met een vervolg komt in het thrillergenre. Al ligt er natuurlijk behoorlijk wat druk om dit boek te overtreffen.

MDB Boekenmeter:
Arjen Lubach - IV (5 sterren)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten