vrijdag 27 december 2013

De Slimste Mens app: Voorlopig lig ik aardig op ramkoers om De Slimste Mens te worden.

Er komen veel nieuwe apps uit. Sommige zijn bruikbaar, sommige zijn leuk en sommige hebben totaal geen toegevoegde waarde. Eens in de zoveel tijd zal ik een app testen. Dit maal heb ik gekozen voor de app De Slimste Mens. Een app die is gekoppeld aan het tv-programma.

Philips Freriks en Maarten van Rossum zijn elke doordeweekse avond weer op Nederland 2 te zien om half negen met de quiz De Slimste. Dit zet mij er ook weer toe aan om de app te downloaden. Het is een mooi vorm gegeven app in de huisstijl van het programma. Het is te koppelen aan jouw Facebook-account, wat het makkelijker maakt om tegen je vrienden te spelen. Je kan ook vrienden toevoegen, zodat je ze makkelijker kan vinden om een potje tegen te spelen. Het is een duidelijke app en werkt zeer eenvoudig.

Maar dan het allerbelangrijkste: het spelletje. De elementen uit het TV-programma zijn goed overeind gebleven. Zo start het spel met 3-6-9, er worden negen vragen gesteld en alleen de derde, zesde en negende vraag levert punten op. Je houdt de beurt zolang je vragen goed beantwoordt. Bij een fout antwoord is je tegenstander aanzet. Na deze ronde ga je door met de ronde open deur. Hier krijg je een vraag over iets of iemand waar vier antwoorden mogelijk zijn. Met ieder goed antwoord valt twintig secondes te verdienen, maar je tijd loopt ook af. Wanneer je niet alles weet, krijgt je tegenstander ook nog eens kans.

Daarna volgt volgens mij de leukste ronde van allemaal: de puzzelronde. Je krijgt twaalf woorden, hier zijn telkens drie antwoorden van te maken door vier woorden met elkaar te koppelen. Je ziet het of je ziet het niet. Met deze ronde zijn heel veel punten te verdienen. Eigenlijk zou in de app dit spelletje ook los te spelen moeten zijn, omdat het een leuk op zichzelf staand spel kan zijn. Na deze ronde krijg je de lijstjes ronde. Over een onderwerp moet je de tien juiste antwoorden zien te vinden, denk aan de vraag noem landen met een D.

Op het eind volgt de bloedstollende en spannende finale. Het is jammer dat er met de antwoorden 30 secondes per keer te verdienen valt, hierdoor is de finale vaak snel voorbij met een redelijke voorsprong. Je krijgt een vraag waar vijf antwoorden worden gezocht. Ook komt het tactisch spelen hier om de hoek kijken. Degene met het laagste aantal secondes mag als eerste antwoorden. Hierdoor kan je op het eind de overwinning proberen te forceren.

Ik heb afgelopen avond een flink aantal potjes tegen verschillende tegenstanders gespeeld. Het leukste is een potje als het een beetje gelijk op gaand niveau is. Anders weet je al snel wie de winnaar wordt. Toch blijft het spelletje dan nog leuk, omdat je niet weet wat voor vragen er gaan komen. Er zitten veel verschillende vragen in de app, toch komt helaas nog wel eens voor dat een vraag voor de tweede keer terug komt. Voorlopig lig ik aardig op ramkoers om De Slimste Mens te worden. Van alle wedstrijden die ik heb gespeeld, een stuk of 30, heb ik er slechts drie verloren.

Wil je ook een keer een potje spelen tegen mij. Je kan mij vinden via de naam: markdbl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten