vrijdag 10 januari 2014

Hij is de reïncarnatie van de jonge Shaffy

Het is vrijdagavond en er zit een bijzondere verschijning in De Wereld Draait Door. Tijdens het interview met Twan Huys valt mijn oog regelmatig op hem. Mysterieuze groene ogen kijken de beeldbuis binnen. Zijn zwarte haren en zelfvoldane blik doen mij aan iemand denken. Ik herinner dat ik hem eerder heb gezien, maar kan het niet direct plaatsen. Dan zegt Matthijs van Nieuwkerk dat hem om de serie Ramses gaat. Het begint mij te dagen. Ik heb deze jongen gezien op De Uitmarkt. Toen was ik ook al diep onder de indruk. Maarten Heijmans is de jonge Ramses Shaffy. Als je hem hoort zingen, klinkt hij in alles als Shaffy.

Bron afbeelding: AVRO
Ik hoorde hem op De Uitmarkt Als het stormt zingen. Naast dat zijn stem dus het kippenvel over je rug laat lopen, zo erg doet hij aan Shaffy denken, is zijn gelaatsuitdrukking ook gelijk aan de jonge Shaffy. Ik ben eigenlijk veel te jong om hem te kennen. Maar Ramses Shaffy is de meest inspirerende Nederlandse muzikant die er bestaan heeft. Hij zong eigenlijk geen liedjes, hij beleefde zijn levensverhaal. Zelfs als hij het liedje zelf niet had geschreven, vertelde het zijn verhaal. Zijn uitvoering van Laat me vind ik ook een van de beste nummers ooit gemaakt. Op Spotify is ook een uitvoering van Maarten Heijmans te vinden en de gelijkenis is gewoon eng.

Dit was ook in de uitzending van De Wereld Draait Door weer te horen en te zien. Met Noortje Herlaar als Liesbeth List brachten zij Pastorale ter gehore. Zoals Ramses de zon kon bezingen alsof hij dat zelf was, zo doet Maarten Heijmans dat ook. De blik in zijn ogen wanneer hij naar Noortje Herlaar kijkt is Ramses. Het optreden was puur genieten, ondanks dat de gelijkenis tussen Noortje en Liesbeth List niet helemaal op gaat. Het publiek geeft volledig terecht een daverend applaus. Dan gebeurt er iets wat ik mij niet kon voorstellen. Na de verdiende lofzang reageert Maarten Heijmans op eigen titel. Voor het eerst hoor ik de jonge Ramses praten niet als de jonge Ramses. Het is vreemd. Van mij had dit gesprek niet gehoeven. Gelukkig is het gesprek de op maat naar het volgende optreden. Met nog een aantal beelden van de serie, die mij ook uiterst interessant lijkt, komen we langzaam aan bij het tweede optreden. Nu is het de beurt aan Maarten Heijmans solo als de jonge Shaffy. Hij zingt het nummer Zonder bagage.

Het is de derde keer dat ik hem als Shaffy hoor. Opnieuw zit ik met mond open van verbazing te kijken. Deze jongen is de reïncarnatie van Ramses Shaffy. Het is gewoon angstaanjagend. Ik ben meteen gaan zoeken naar meer informatie over de serie. Zeker doordat Matthijs van Nieuwkerk en Marc Marie Huijbregts duidelijk laten door schemeren dat zij de eerste aflevering al hebben gezien. Helaas is de eerste aflevering nog niet online beschikbaar. De dramaserie is wel te zien vanaf zaterdag 11 januari op Nederland 2 om 20.20. Een ding is zeker: dit moet ik zien en als jij ook een echte Ramses liefhebber bent, jij ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten