woensdag 29 januari 2014

Hoe kunnen we Nederland 3 redden en succesvol maken?

Sinds De Wereld Draait Door verhuisd is van Nederland 3 naar Nederland 1, is de hele vooravond in elkaar gestort van de zender. StartUp en de Social Club hebben moeite om boven de 100.000 kijkers uit te komen. Over de hele werkweek gezien scoren in de primetime programmering alleen Nick & Simon, Keuringsdienst van Waarde en Proefkonijnen boven de half miljoen kijkers. Er werd al geroepen over het wegbezuinigen van het derde net en op deze manier lijkt dat er alleen maar sneller van te komen. Ik vind echter als iets niet het juiste resultaat oplevert, moet je kijken op welke manier het dan wel een toevoeging kan geven.

Hier heeft John de Mol in 2010, een jaar voordat hij SBS kocht, al een keer iets zinnigs over gezegd. Ooit is hij Talpa begonnen, omdat het zoveel stappen kost om een format op TV te krijgen. Dat zou ook een reden kunnen zijn waarom hij zich nu inlaat met SBS. En hoewel het niet een overweldigend succes is, heeft hij wel weer een format, Utopia, kunnen verkopen aan Amerika. Het bracht hem destijds op het idee om producenten timeslots in te laten kopen, waar zij hun programma’s mogen uittesten. Stel dat een producent een goed idee heeft voor het tijdslot half acht doordeweeks, dan kan deze dit inkopen en enkele maanden voor een bepaald bedrag dan uitzenden op Nederland 3.

Het is eigenlijk het omgekeerde van reclame, normaal gesproken zijn reclames nodig om een programma te bekostigen. Nu zijn er programma’s nodig om de zender te bekostigen. Het zorgt er wel voor dat Nederland 3 commerciĆ«ler wordt, maar gaat niet ten kosten van de kijker. Sowieso was de zender al van de experimentele televisie met het TV-lab. De productiemaatschappijen krijgen nu volledig de kans om programma’s uit te testten. Het is aan hunzelf hoe lang zij het risico lopen om het op de buis te houden als het niet loopt, omdat ze natuurlijk zelf de zendtijd betalen. De succesvolle huidige Nederland 3 programma’s kunnen dankzij het opgehaalde geld goedkoop op de buis blijven.

Het belangrijkste argument is natuurlijk dat Nederland 3 zichzelf gaat bekostigen en niet langer afhankelijk is van de belastingbetaler. Vaak wordt er in de politiek een probleem geschetst en wordt daar bij uitgelegd wat er allemaal mis kan gaan. Beter kan je een droom schetsen waarin je jouw oplossing aanreikt. Wanneer je het allemaal niet meer kan betalen, moet je een oplossing vinden om het op een andere manier te bekostigen. Daarnaast is het meteen goed voor de Nederlandse economie, want een van onze succesvolste exportproducten zijn TV-formats. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten