maandag 6 januari 2014

KPN doet het gewoon: Wachtwoordenterreur


Deze website is ook te bezoeken via www.markdenblanken.nl. Waarom deze huishoudelijke mededeling, ik zal het even uitleggen. Het gaat om de wachtwoordenterreur die steeds meer bedrijven voeren. Zo ook de KPN, waar mijn domeinnaam staat geregistreerd. Het enige wat ik met dat domein doe, is het linken naar deze website. Toch moet ik al een ingewikkelde gebruikersnaam hiervoor gebruiken. Mijn telefoonnummer, e-mailadres of standaard gebruikersnaam is niet goed genoeg, hier moet een ingewikkelde cijfercode bij. Vervolgens krijg je eerst een wachtwoord van hun. Niet dat je deze mag houden, deze wordt automatisch na 30 dagen verwijderd en dus mag je een nieuw wachtwoord bedenken.


Nou heb ik voor dingen die ik streng wil beveiligen unieke wachtwoorden, maar voor dingen waar ik niet van in paniek raak als per ongeluk iemand anders er op kan komen, gebruik ik altijd een zelfde wachtwoord. Bij de meeste organisaties geen probleem. Soms moet ik een hoofdletter gebruiken, nou dat is dan met een foutieve inlogpoging nog wel te overzien. Dit wachtwoord schijnt echter voor de KPN niet goed genoeg te zijn. Na twee pogingen weet ik dat dit wachtwoord voor mij abracadabra is. Ik geef aan dat ik het "wachtwoord vergeten" ben en krijg een mail om dit opnieuw in te stellen. Op dat moment denk ik probleem is opgelost.

Maar daar begint de volgende ergernis bij de KPN. Het bedrijf vindt het inderdaad nodig dat ik een ingewikkeld wachtwoord verzin. Ik probeer combinaties van 8 tot 10 letters en cijfers. Allemaal wordt het afgekeurd. Op een gegeven moment probeer ik zelfs een woord met mijn gehele telefoonnummer erachter. Dat moet toch ingewikkeld genoeg zijn, zou je denken. Niets is minder waar, ook afgekeurd. Ik begin een beetje gefrustreerd te raken en kijk of er voorwaarden zijn te vinden waar een wachtwoord aan moet voldoen. Maar bij het resetten en opnieuw uit kiezen van een wachtwoord is dat volgens een bedrijf als KPN niet van belang. Nergens, maar dan ook nergens is dit te vinden.

Blijven proberen is het devies dan maar. Ik doe nog wat lastigere opties, wachtwoorden waarvan ik zeker weet dat ik ze over een maand niet meer weet. Waar ik ook zeker van weet, dat die mij dit feest nog een keer gaan laten beleven. En dan is het opeens zo ver. Mijn wachtwoord is geaccepteerd. Nu moet ik nog een keer inloggen en dan ben ik binnen. Ik typ mijn gebruikersnaam in en vul het wachtwoord in. Dan gebeurt er iets waar ik geen rekening meer mee had gehouden. Ik heb te veel foute login pogingen gedaan en daarom ben ik als gebruiker tijdelijk geblokkeerd. Hoe lang zeggen ze uiteraard ook niet. Toch zonde voor een bedrijf als KPN dat ze alleen door dit soort gedoe zo een grafimago krijgen.

Permalink voor ingesloten afbeelding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten