zaterdag 3 september 2016

Een open brief aan de NOS: vol met complimenten na kritiek

Beste NOS, beste Maarten en Herbert,

Begin van het jaar ben ik niet zo aardig voor jullie geweest. Niet tegen jou overigens Herbert, want toen zat Joris van den Berg op jouw plek, maar toch. Ik verweet de commentatoren van de NOS te weinig enthousiasme te brengen bij een historische Nederlandse overwinning bij het wielrennen. Woutje Poels won Luik – Bastenaken- Luik, maar ik miste euforie bij de commentatoren.

Nu zijn we bijna aan het einde van het wielerseizoen. De laatste grote ronde, La Vuelta, wordt verreden. Eerlijk is eerlijk, jullie hebben dankzij onze Nederlandse renners flink kunnen oefenen, maar daarom moet ik jullie niet minder complimenteren. Toen ik zaterdagmiddag naar de NOS zat te kijken en Robert Gesink stevende af op de zege in de koninginnenrit, waren jullie geweldig.

Nou, moet ik eerlijk bekennen dat ik het commentaar natuurlijk pas weer zag in de herhaling. Op het moment zelf was ik veel te druk bezig om de Condor van Varsseveld zelf aan te moedigen. Om uiteindelijk in een orgastisch ‘jahaaahaaa’ te eindigen. Echter verschilde mijn enthousiasme in dit geval amper met die van jullie. We dachten allebei: ‘hij gaat te vroeg’, we waren allebei euforisch toen er een gaatje was en we gingen uit ons dak toen hij gewonnen had.

Daarom wil ik eigenlijk maar één ding tegen jullie zeggen. Bedankt! Bedankt voor dit geweldige verslag. Bedankt voor de beleving. Naast de winst van Gesink brachten jullie de strijd tussen Quintana en Froome ook geweldig. Duidden jullie de aanval van Yates op juiste wijze en zagen wat voor strijd Alberto Contador moest leveren.

Dan rest mij nog een ding. Mart, hoe erg ik je ook waardeer. Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot hebben mij jou vandaag geen seconde doen missen. Al verlang ik nu wel naar een wieleravondprogramma. Dus mocht je niks te doen hebben, zet in Frankrijk even een tafel neer, pak een goed glas wijn, vraag Dalida en de wielerdag is helemaal compleet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten