vrijdag 7 februari 2014

Breng het kwaliteitsdrama naar Nederland 1 op de zondagavond

Ik maak mij soms druk over dingen waar ik geen invloed op heb. Neem de kijkcijfers. Elke keer hoop ik erop dat programma's die ik goed vind hoge cijfers scoren. Een programma als Proefkonijnen mag van mij op de maandag een miljoenenpubliek scoren. Toch zijn er maar een half miljoen liefhebbers voor dit programma. Nou blijft het bij dit programma op hopen, omdat ik het gewoon een leuk programma vind. Echt druk maken komt als ik zie dat iets heel goed en met liefde gemaakt is. Dit had ik bij de serie Ramses. Eerder vertelde ik hier al hoe angstig echt Maarten Heijmans de rol van Ramses Shaffy neerzet. Het is een soort van kunst in een verhaal over een van de grootste kunstenaars van Nederland. Want muziek en toneel zijn ook kunst. Juist de serie waar ik zo lyrisch over was, begon met magere cijfers en eindigde met 300.000 kijkers. Veel te weinig voor hoe goed deze serie is. Wellicht ook omdat het uitgezonden werd op de veel beconcurreerde zaterdagavond op Nederland 2.

Op de laatste uitzenddag had de TV-serie All You Need is Love en Beatrix Met Hart en Ziel als concurrenten. Samen waren zij goed voor 4,1 miljoen TV-kijkers, waardoor er bijzonder weinig overblijft voor een serie op het toch al slecht gevonden Nederland 2. De laatste maanden kiest de netmanager er sowieso voor om kwaliteitsdrama uit te zenden op de zaterdagavond van Nederland 2. Het uitzenden hiervan kan ik alleen maar toejuichen, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik vaak op een later moment op Uitzending Gemist een aflevering moet terugkijken. Ook snap ik niet dat het uitgezonden wordt op Nederland 2. Ik vind dit bij uitstek de zender voor diepgang en documentaires. Een serie als Fotostudio De Jong is hier dan ook precies op zijn plek. Kwaliteitsdrama moet je durven neer te zetten op de hoofdzender: Nederland 1. De taak van de publieke omroep is het bieden van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing. Een programma als Boer Zoekt Vrouw, wat als een achterlijke scoort, vind ik dan juist niet op een zondagavond primetime passen.

Geef de ruimte aan goede cultuurproducties zoals Ramses op die avond. Dat er op de zaterdagavond entertainment wordt geboden, begrijp ik. Maar de zondagavond is toch uitermate geschikt voor wat meer diepgang. Hoe dan ook kan ik het niet begrijpen dat er wel 4,5 miljoen mensen zitten te gluren naar een programma als Boer Zoekt Vrouw en er niet een miljoen mensen kijken naar een serie als Ramses. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen probleem met die 4,5 miljoen kijkers die genieten en zwijmelen van onhandige boerenjongens die eindelijk hun liefje vinden. Ik heb er wel een probleem mee dat van die ruim 10 miljoen andere mensen zo een beperkt groepje naar een topserie als Ramses kijkt. Dus ik roep de zendermanagers op, breng kwaliteitsdrama naar Nederland 1 op de zondagavond en bewaar het entertainment voor de zaterdag. Wellicht heeft de NPO dan ook nog een opvoedende functie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten