vrijdag 11 april 2014

Paolo Nutini - Caustic Love: In werkelijk alles is dit geweldig


Op vrijdag luister ik altijd naar nieuwe muziek. Kijken of er iets geweldigs is uitgekomen om mijn eigen Spotify playlist aan te vullen. Eerder had ik hier al de track Scream (Just funk my life up) aan toegevoegd en vandaag vond ik wederom een nieuwe Paolo Nutini. Slechts zelden ben ik direct enthousiast over een nieuw uitgebracht nummer, maar Better man was meteen raak. Hoe Paolo Nutini zijn stem gebruikt, de opbouw, de kracht. In werkelijk alles is dit geweldig.

Het zorgde ervoor dat ik benieuwd was naar het hele album. De 27-jarige Schot overtreft daarmee nog een keer mijn verwachtingen. Een kleine 50 minuten genieten is het van een gevarieerd album. Soms met regelrechte hits, maar ook liedjes die inhoud hebben. Samen met Janelle MonĂ¡e, bekend van haar samenwerking met Fun., maakt hij het hitgevoelige Fashion. Maar er is veel om van te genieten. Met vijf tracks van boven de vijf minuten verkiest de singer songwriter de muziek boven de hits.

Ik kende hem vooral van zijn hit New shoes, maar in vergelijking met dat leuke zomerhitje heeft de zanger een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Zijn stem is rauwer geworden, zijn muziek is misschien wat alternatiever geworden, maar zijn sound heeft aan kracht gewonnen. Er staat een artiest. In mei is hij te bewonderen in Tivoli in Nederland. Helaas kwam ik erachter dat alle kaartjes uitverkocht zijn, maar anders had ik graag willen horen of hij dit geluid live ook ten gehore kan brengen.

De must hears van het album:
- Scream
- Let me down easy
- Better man
- Fashion
- Someone like you

* Caustic love krijgt ***** sterren op de MDB-albummeter *

Geen opmerkingen:

Een reactie posten