vrijdag 22 augustus 2014

Meneer de president van Amerika, kunt u mij vertellen waarom u bij elke oorlog bent?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Barack_Obama_speaks_at_Camp_Lejeune_2-27-09_3.JPGMeneer de president van Amerika,
ik wil u wat vertellen. Ik droom de laatste tijd van reizen. Reizen over de wereld. Ik zou willen trekken door Afrika en de natuur bekijken. Vervolgens zou ik in Arabië willen uitkomen. Door willen trekken door de woestijnen. De prachtige dieren bekijken in het indrukwekkende landschap. Tot nu toe moet ik het doen met beelden van de BBC, dat omroepje in het Verenigd Koninkrijk, u kent het wel. Toch zou ik ooit een keer die reis zelf willen maken. Laatst had ik een droom, dat ik kon vliegen over de zeeën en gebergte. Van de Kaukasus over de Kaspische zee naar de grotten in Afghanistan en Pakistan.

Meneer de president van Amerika,
ik moet u echter wat vertellen. Ik kan helemaal niet vliegen. Dan zult u zeggen dat is toch helemaal gek, dat kunnen we allemaal niet. Dat klopt. Maar de reden waarom ik droom om te vliegen is dat het een onbeperkte vrijheid geeft. Vrijheid om fout te vliegen en dan weer goed terecht te komen. Eigenlijk is het een metafoor van hoe ik zou willen dat het leven is. Dat je de vrijheid hebt om fouten te maken. De vrijheid om op je eigen manier te leven. Ik geloof dat heel veel mensen dat willen, maar dat u denkt dat het beter is dat ze op u manier leven.

Meneer de president van Amerika,
u moet mij wat vertellen. U heeft een heel groot land aan de andere kant van de oceaan. Met ook heel veel mensen. Ze luisteren allemaal naar u, want u bent de baas van Amerika. Soms gaat het goed en soms helemaal fout zoals in Ferguson. Ik snap het land is zo groot dat u daar niet allemaal invloed op heeft. Daarom vraag ik mij af. Waarom wilt u ook de baas van de wereld zijn. Waarom vecht u in het Midden-Oosten en legt u daar mensen regels op. Waarom bestrijdt u geweld met geweld? Kunnen we de mensen daar niet gewoon hun eigen problemen laten oplossen, zoals u dat ook moet in u grote land.

Meneer de president van Amerika,
kunt u mij vertellen waarom het overal oorlog is?

Meneer de president van Amerika,
kunt u mij vertellen waarom u bij elke oorlog bent?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten