zondag 15 december 2013

2013: Mijn sportboek van het jaar: Thijs Slegers - Geen Genade

Biografieën, heroïsche verhalen, non fictie en realistische fictie, ik lees het allemaal. Afgelopen jaar ben ik van een aantal boeken dusdanig onder de indruk geraakt, dat ik die met jou wil delen. Dit doe ik in twee stukken; een gaat over het fenomeen sportboek en de andere over fictie. In dit eerste deel behandel ik het sportboek van het jaar in mijn ogen.

Er was het afgelopen jaar een ongekend aantal sportboeken in de boekhandels te vinden. Sinds de komst van het boek Gijp is er een hele nieuwe markt opengebroken voor de voetballiefhebber. Daarnaast blijft wielrennen zeker een populair thema om over te schrijven. Om tot een eerlijk oordeel te komen voor mijn boek van 2013, reken ik ook de boeken die eind 2012 zijn uitgekomen. De twee boeken waar ik echt onder de indruk van was, komen allebei uit november 2012. Geen Genade en De Wielermaffia.

De Wielermaffia is een boek waar het verhaal van Tyler Hamilton wordt opgeschreven door Daniel Coyle. De jonge Amerikaan vertelt zijn verhaal vanaf het begin van zijn wielercarrière tot op het moment dat het volledig mis gaat. Hoe een fris jong talent in een slangenkuil van dopingpraktijken komt. Liegt tegen zijn ouders en vrienden. Dit alles om te vechten voor zijn droom als wielrenner. Hij neemt je mee, laat je Tyler haten, maar uiteindelijk ook begrijpen.

Bron afbeelding: http://www.luxesh.nl
Het boek van het jaar is echter voor mij Geen Genade. Dit is geschreven door Thijs Slegers. Een journalist van het blad Voetbal International, maar ook een bekende man op Twitter. Ook is hij als PSV-watcher een graag geziene gast in het TV-programma Voetbal International. Hij schrijft het indrukwekkende verhaal op van een Arnhemse jongen die als talent de voetbalwereld veroverd, maar uiteindelijk het verkeerde pad op gaat. Andy van der Meijde brak als talent bij Ajax door. Kwam in het Nederlands elftal, scoorde in de Champions League en verdiende een transfer naar Inter. De laatste keer dat wij toen iets van hem hoorden, was toen hij niet fit opeens bij PSV aan de slag ging.

Het verhaal tussen die transfer naar Inter en zelfs net na het mislukte avontuur laat af en toe je adem stokken. Al snel merk je dat Andy een goede jongen is, maar soms de verkeerde keuzes maakt. Geleid door mooie anekdotes zweef je met hem door zijn voetbaljaren heen. Je beleeft de sfeer waarin hij geleefd moet hebben. Ook neemt de voormalig voetballer geen enkel blad voor zijn mond. Het eerlijke verhaal van een man die van zijn ex-vrouw door zijn stommiteiten zijn kinderen niet meer mag zien, maar niet wegloopt hiervoor. Dit boek is zo mooi opgeschreven en het verhaal is eerlijker en oprechter dan wij ooit hebben gezien van een voetballer en daarom voor mij ook het sportboek van 2013.

MDB Boekenmeter
Daniel Coyle, Tyler Hamilton - Wielermaffia (4 sterren)
Thijs Slegers, Andy van der Meijde - Geen Genade (5 sterren)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten