donderdag 19 december 2013

Update: Open brief over reorganisatie aan bestuursvoorzitter Inholland Doekle Terpstra

Update 19/12/13 Via Twitter heeft Doekle Terpstra gereageerd op de open brief die ik naar hem heb gestuurd. Ik ben uitgenodigd voor een gesprek. 

Beste meneer Terpstra,

Afgelopen week hebben een flink aantal docenten van mijn opleiding Media- en entertainmentmanagement te horen gekregen dat de school Inholland niet met hun verder gaat. Dit vind ik natuurlijk  heel vervelend voor de docenten. Maar uiteraard begrijp ik ook dat in deze tijd van bezuinigingen er keuzes gemaakt moeten worden. Een docent die wat minder levert aan de school, daar wordt het contract van ontbonden. Docenten die een toegevoegde waarde hebben voor de opleiding die blijven.

Tot zover denk ik dat wij het met elkaar eens zijn. Echter is er iets misgegaan in de criteria die ik hierboven noemde. Want waar u afgelopen week aangaf dat de lat hoger ligt en de leerlingen recht hebben op begeleiding gaan juist die docenten eruit. Ik ga nu twee voorbeelden noemen die heel erg leven binnen de opleiding in Rotterdam. Ik zal geen namen noemen, omdat ik er niet op uit ben deze mensen te beschadigen. Begrijpen en kunnen verklaren is vaak beter, maar dat kan op dit moment nog niet. Wellicht doordat het komt doordat er financiële keuzes zijn gemaakt in plaats van kwaliteitskeuzes.

Voorbeeld 1: Er is een docent die mijn klas in het eerste jaar trof. Zijn les begon heel vreemd, hij zat in een hoekje en praatte zacht. De klas was in verwarring, want als dit de les zou worden, zouden het hele zware tien weken worden. Niets bleek echter minder waar. De docent begon met een voorbeeld van hoe het niet moet. Puur om ons te trainen. In het verdere verloop van de lessen leerde hij leerlingen die verlegen waren open te zijn. Tien weken lang heb ik genoten van zijn lessen. Deze docent maakte vrijwel elke leerling beter door een persoonlijke aanpak. Niet alleen de theorie werd beheerst, maar sociaal werd je ook vaardiger. Dit lijkt mij een van de belangrijkste eigenschappen voor een leerling die Media- en entertainmentmanagement studeert. Juist deze docent heeft woensdag te horen gekregen dat hij ontslagen wordt.

Voorbeeld 2: Tweemaal hebben wij les gehad van deze docent. De man geeft vakken met cijfers, die automatisch lastiger zijn voor leerlingen Media- en entertainmentmanagement. Juist daar is het belangrijk dat er een heldere uitleg wordt gegeven. Deze docent is echter slecht verstaanbaar. Hij praat binnensmonds en daarbij wijkt hij ook veel af van de gegeven stof. Het lijkt alsof hij puur een show voor zich zelf opvoert en geen rekening houdt met de leerlingen. Bij zijn vakken vallen ook veel lage cijfers. Naast vakdocent zit deze man ook nog in de examencommissie. Behulpzaam is hij echter niet, soms zelf onbegrijpelijk en ondoorgrondelijk. Juist deze docent mag wel blijven.

Nou is mijn vraag naar aanleiding van deze twee voorbeelden waarop wordt gebaseerd of een docent mag blijven? Ik snap dat dit met contracten te maken heeft. Echter lijkt het mij bij het eerste voorbeeld van belang dat deze docent behouden blijft voor de school. Ik kan me ook niet voorstellen dat als leerlingen gehoord zouden horen zij deze docent zouden laten gaan. De andere docent daarentegen zou door de leerlingen meteen als docent onbekwaam worden omschreven. Tweede vraag is waarom worden leerlingen niet gevraagd naar hun mening over docenten?

Dan speelt er nog één ding in mijn hoofd. Als leerling merk je vrij snel of een docent geschikt is voor zijn vak of niet. Wanneer een grove reorganisatie moet plaatsvinden waar een derde van de docenten plaats moet maken, is kwaliteit van groot belang bij de docenten die blijven. Waarom wordt er geen controle uitgevoerd op die docenten? Inspecteurs die een les bijwonen en controleren hoe het er aan toe gaat. Een sfeer in een klas kan al voldoende schetsen of de docent geschikt is om voor die klas te staan.

Ik hoop dat u wilt reageren op deze open brief. Deze brief heb ik geschreven om het onderwijs bij Inholland te verbeteren. Daarnaast merk ik dat dit leeft binnen de opleiding. Ik denk dat u met een reactie vele vragen die tot nu onbeantwoord waren zou kunnen beantwoorden. Hierdoor creëert u rust binnen de afdeling en duidelijkheid. En wellicht heeft u nog iets aan de ideeën die ik opperde in de brief.

In afwachting van uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Mark den Blanken
Derde jaars student Media- en entertainment (Inholland Rotterdam)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten