woensdag 1 januari 2014

Zonder armoede is er te weinig rijkdom om in ieder zijn hebzucht te voorzien

We zitten in een nieuw jaar. Tijd om te denken wat je in je leven kan veranderen. Ik zat in de auto terug van mijn oma, die ik even gelukkig nieuwjaar had gewenst. In mijn hoofd zat ik te malen over hoe kan het beter. Op het moment heb ik zelf geen grote problemen in mijn leven. Niet iets wat ik radicaal moeten veranderen. Dingen waarmee ik zit, probeer ik al direct te veranderen. Dus probeerde ik groter te denken. Opeens dacht ik aan de actie van 3FM. Er werd geld ingezameld zodat er schoon drinkwater en hygiënische toiletten waren voor mensen in achtergestelde gebieden in Afrika. Opeens was dit zo raar voor mij. Waarom moeten we hier geld voor inzamelen?

Niet dat de mensen in Afrika geen schoon drinkwater verdienen of hygiënische toiletten. Juist het tegenovergestelde hiervan. Hoe kan het in godsnaam zo zijn dat deze mensen dit niet hebben. Dit zijn de basisbehoeftes waar ieder mens gebruik van zou moeten kunnen maken. Mijn gedachte begonnen verder te malen. Eerst dacht ik aan de Grieken die vele miljoenen toegeschoven kregen. Maar ik vind ook niet dat je iemand hiervoor moet laten betalen. Eigenlijk vind ik gewoon dat het er moet zijn. Hierdoor ging ik ver ‘out-of-the-box’ denken, zoals ze dat zo mooi noemen. Hoe kunnen we regelen dat mensen basisbehoeftes hebben, zonder dat iemand hier voor kosten moeten maken?

Ik  dacht wie kan hier op tegen zijn? Toiletten en schoon drinkwater voor mensen. Daar zou toch iedereen het mee eens zijn. Is het dan in een democratische wereld niet mogelijk dat we met zijn allen besluiten dat dit er gaat komen. Natuurlijk kost het geld om dit aan te leggen, maar als we het er met zijn allen over eens zijn dat dit er moet komen, hoeft het toch geen fysiek geld te kosten. De goudstaven komen toch ook al lang niet meer overeen met het vermogen van een land. Om sterfte te voorkomen, kunnen we dan toch wel speciaal geld daarvoor drukken, het zogenaamde noodgeld.

Ik weet dat het een totaal onrealistisch idee is. Toch vraag ik me ook af waarom dit niet mogelijk is? Waarom moet alles in de wereld draaien om economie en geld. Terwijl het allemaal soms zo simpel op te lossen is. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat bepaalde bedrijven en overheden geld verdienen met armoede. Wanneer er geen armoede is, zal er ook te weinig rijkdom zijn. Te weinig  rijkdom om ieder in zijn hebzucht te voorzien. Daarom zal ik ook dit jaar geld geven aan goede doelen, die iets doen voor mensen in arme landen. Ons eigen land, die redt zich zelf wel. Zolang bedrijven en organisaties ook af en toe aan de arme rijken denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten